Dramatizace: Katarína K. Koišová, Jakub Čermák
Režie: Jakub Čermák
Dramaturgie: Kristýna Břečková
Výtvarná koncepce: Martina Zwyrtek
Hudba: Matěj Kotouček/Sky to speak
Produkce: Kateřina Chromečková, Sebastian Frei
Technika: Nikol Piškytlová, Václav Kuropata, Michal Nýdr
T É M A
Zabíjení sebevražednými atentátníky. Nejrozšířenější nástroj islamistického terorismu poslední dekády. Definitivní a nepřijatelné zlo, jež v našich očích většinou není možné pochopit. Přesto se v posledních letech Evropa pokouší vést dialog o tom, jak prostřednictvím našich reakcí toto zlo ještě nezvětšovat nebo nenásobit, anebo jak by bylo možné oslabit příčiny a předpoklady, v nichž mladí muži dorostou do role náboženských mučedníků. Rádi bychom k tomuto dialogu o vzniku terorismu přispěli novou inscenací Boží koně.
“Když jsme zoufalí, dostaneme se do bodu, kdy se zdá, že destrukce je řešením. Někdo možná objede auto pětikorunou a někdo jiný vynadá spolucestujícímu v autobuse. Málo z nás to dovede k výrobě bomby nebo sebevražednému atentátu. Teroristi jsou kluci jako my, tak by mohl znít podtitul.”
Jakub Čermák
A D A P T A C E P Ř E D L O H Y
Dramatizace novely Boží koně ze Sidi Moumen z roku 2010 marockého spisovatele a výtvarníka Mahi Binebine reflektuje skutečnou událost teroristického útoku. V květnu 2003 zabilo 14 mladých atentátníků v centru Casablanky přes 30 lidí. Inscenace se spolu s autorem předlohy pokouší nahlédnout mladičké atentátníky jako oběti náboženské mafie islámu, zdiskreditovaného útoku do Iráku a dopředu ztraceného života na smetišti mezi mrtvolami a mrzáky v chudinském slumu. Tím je právě Sidi Moumen, předměstí Casablanky, kde v primitivních chatrčích přežívá více než 300.000 lidí.
„V Sidi Moumen patřila smrt ke každodennímu životu. Lidé přicházeli, odcházeli, žili a umírali. Rodiny byly velké, ztratit jednoho nebo dva členy nebyla katastrofa. Smrt byla stále všudypřítomná. Zvykli jsme si na ni. Zabydlela se v nás a my v ní…”
P Ř Í B Ě H
Sidi Moumen. Slum, negramotnost, všudypřítomné násilí, smrt a kontakt s metropolí pouze skrze televizní obrazovku. To je prostředí, odkud mladí chlapci pochází. I přesto Jašín, Hamíd, Nabíl a Alí vyrůstají jako normální kluci, volný čas tráví poflakováním a fotbalem, který je pro ně středem jejich vesmíru, na rozdíl od víry v Boha… Jeden z nich se pomalu začíná měnit. Nefláká se, nepije, chodí do práce, modlí se a jeho sociální status se výrazně zlepšuje. Víc a víc mluví o Bohu, o nutnosti dodržovat pravidla a o tom, kdo je vinen jejich bídou. Zpočátku za vidinou nadějnější budoucnosti, následně za vidinou ráje, se k němu jeho kamarádi přidávají a stávají se mučedníky.
“I díky výdělkům zrománu Boží koně ze Sidi Moumen jsme ve slumu u Marakéše otevřeli centrum. Je tam kino, knihovna, divadelní sál, počítačové centrum s internetem, kam má každý přístup.”
Mahi Binebine
Premiéra: 19. listopad 2017
Jakub Čermák
Režisér a herec, frontman uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích, dramaturg pražské kulturní sluje Venuše ve Švehlovce. Studoval FAMU a DAMU a nějak nic nedokončil. Jako herec působil pod vedením Miroslava Bambuška, Vandy Hybnerové, Lindy Straub, Howarda Lotkera nebo uměleckého šéfa De Peergroup Dirka Bruinisma. Ve své režijní tvorbě se věnuje jak aktualizovaným přepisům klasických dramat (Makropulos anebo Čapek je mrtvý a Marty je kurva!, Naši furianti, 120 dnů Sodomy) tak dokumentárnímu a experimentálnímu divadlu (Milostný dopis ženě, kterou nemilujeme, Martyrium aneb Umění trpět, Kartografie pekla: Domov). Boží koně jsou jeho první inscenací vytvořenou přímo v Brně.
Mahi Binebine
Narodil se v roce 1959 v Marákeši. V roce 1980 se přestěhoval do Paříže, aby pokračoval ve studiu matematiky, kterou následně učil osm let. Přirozeně si našel cestu k psaní a malování. Napsal několik románů, jedním z nich je právě i novela Boží koně za Sidi Moumen, která získala několik literárních ocenění a byla přeložena do několika světových jazyků. Jeho obrazy jsou součástí trvalé sbírky v Guggenheimově muzeu v New Yorku. Přechodně žil v letech 1994 až 1999 v New Yorku, v roce 2002 se vrátil do Makaréše. Střídavě žije tam a v Paříži.
“ Patnáct let se snažíme sledovat problematická, bolavá, sociální a politická témata. Naši práci totiž vnímáme v první řadě jako kulturní službu veřejnosti. Prosím, podpořte nás, abychom mohli v tomto směřování pokračovat. ”